dimecres, 11 de febrer del 2009

Nous jaciments de treball

Profesiones de la formación, la información y la comunicaciónLas nuevas profesiones de la radio y la televisión. El mundo del periodismo y del audiovisual es uno de los que mayor demanda está generando en el mercado laboral.
Profesiones de la cultura, espectáculos, arte y publicidadAquí se agrupa, por un lado, el bloque de profesiones relacionadas con la publicidad, el patrocinio y la gestión de los clientes, los medios y los creativos que tratan este mundo tan dinámico.
Profesiones del turismo y el tiempo libreLa organización de actividades en el tiempo libre y en los viajes turísticos requiere profesionales de la gestión, la animación, la comercialización...
Profesiones de la salud y los servicios socialesLa gestión de los centros sanitarios, el análisis de las enfermedades, de la evaluación de los hospitales y clínicas, la reinserción de disminuidos, excluidos, gente mayor..., también genera nuevas profesiones.
Profesiones del medio ambienteLos profesionales del medioambiente pueden trabajar en tres tipos de organizaciones: del sector productivo, de bienes y servicios y la administración pública.
Profesiones de la agricultura biológica, la zootécnia y la pesca Los sectores de actividad que están generando mayor número de profesiones son los servicios y la industria. No obstante, la agricultura, la ganadería, la pesca y la silvicultura, también participan de la revolución tecnológica y ocupacional.
Profesiones de las finanzas y el comercioEn el ámbito comercial, la gestión profesional, el marketing, la logística, la exportación, la distribución, etc., están, también, modificando por completo las profesiones tradicionales y haciendo emerger a nuevas.
Profesiones de la informática y la telemáticaDesde expertos en programación y seguridad de bases de datos, pasando por los analistas de sistemas, hasta los ofimáticos, proyectistas, operadores o consultores, todos han surgido de la revolución de la sociedad de la información.
Profesionales liberales y expertosSon profesiones muy distintas pero tienen en común su rol de apoyo y consultoría en la toma de decisiones de otros organismos públicos o privados.
Más información sobre nuevas profesiones¿Qué entendemos por nuevos yacimientos de empleo?¿Profesiones tradicionales o profesiones emergentes? ¿Qué entendemos por nuevas profesiones? Todo lo que debes conocer sobre el tema.

5 comentaris:

helmut ha dit...

Siempre va bien tener un abanico amplio de información respecto cursos formativos. También encuentro interesante, acceder a cursos de nuevos puestos de trabajo que se van a crear.

Zarikah ha dit...

Està molt bé aquest recurs perquè a més d’informar amb dades reals sobre la col•locació de cadascuna de les diferents professions que existeixen a l’estat espanyol ofereix un reciclatge i formació continuats. Però clar, com sempre veig que aquest recurs no és més que una excusa per fer negoci, perquè clar la formació específica és molt costosa. I no tothom té el temps, les ganes ni els diners necessaris per ampliar coneixements, que per altra banda en són imprescindibles si s’està treballant en actiu en algun d’aquests nous sectors d’ocupació.
Crec que la formació posterior a una diplomatura o llicenciatura hauria d’anar a càrrec de l’empresa, perquè tant ella com el client a qui vagi destinat el seu producte o servei quedaran més contents. L’empresa guanyaria en prestigi en quedar satisfet el client, ja que aquest s’encarregaria d’estendre el nom de l’empresa i donar-li publicitat gratuïta. I també guanyaria molt el professional al no haver d’invertir massa temps de la seva vida personal a una nova formació, doncs, de vegades resulta difícil i esgotador tants anys d’estudi continuat. Llavors si aquesta formació posterior es pogués fer en horari laboral, o en petites sessions extralaborals, i remuneradament, la motivació i esforç per part del treballador augmentarien considerablement.
Un altre defecte que veig, és que com a futurs integradors socials que som, encara a dia d’avui no es veu reconeguda la nostra figura i funció. Sí que es té en compte pel contrari als animadors socioculturals, amb els quals sembla ens hem d’identificar per la semblança de les tasques i funcions que ocupen. Pot ser és perquè les dades de les que disposen són de l’any 2005, tot i això crec que a aquell any la nostra figura ja estava sinó en actiu, almenys en construcció.
Hem de deixar ben clar a la societat la funció de l’integrador social, perquè si continuem així no se on anirem a parar, perquè si no saben ben bé quina és la nostra tasca i les competències que tenim com ens donaran feina?
Acabo amb un vídeo molt interessant al respecte.
http://www.youtube.com/watch?v=OuwICp3KJ4s&eurl=http://blocs.xtec.cat/espaitis/

Carol ha dit...

Si ens centrem en els nous jaciments de treball a nivell de serveis socials, podem apreciar que abunden els treballs dintre de l’àmbit sanitari, sobretot pel que fa l’atenció a la tercera edat. Això és conseqüència de que la família, concretament la dona, poc a poc està deixant de ser la principal proveïdora de cura i assistència de la gent gran. Els temps canvien, la dona desperta i lluita per créixer personalment i professionalment, i és clar, algú ha de cobrir aquestes necessitats, que fins ara quedaven cobertes per ella. La creació d’aquests llocs de treball ve forçada per aquest nou despertar de la dona. És un fet positiu perquè la cura dels grans està passant a ser una opció voluntària i no obligada i inqüestionable com fins ara, ja era hora!!.
Per altra banda, el col•lectiu de la gent gran no m’apassiona gaire per dedicar-m’hi. El més interessant que he trobat ha estat: l’expert en reinserció de presidiaris, joves disminuïts i educadors de carrer. Una mica escàs pel meu gust. També m’ha cridat l'atenció que destaquessin de manera tan important l’ofici de animador sociocultural, ja que si que és veritat que és una feina bastant maca però té els seus inconvenients, com per exemple un límit d’edat per poder dedicar-te (fins els quaranta), i segons tinc entés, un sou molt precari...

glòria ha dit...

Aquest llistat pot ser molt útil a l`hora de cercar informació sobre les noves professions generades per les noves necessitats demogràficosocials dels últims anys.
Crec que és un recurs molt complert, molt ben estructurat i molt senzill de d'accedir al seu contingut.
Per altra banda, aquest filó de noves ocupacions, tot i no ser la solució més important a l'elevada taxa d'atur europea i espanyola, pot obrir noves expectatives de treball.Tanmateix dir, que per diversitat, per novetat de les figures profesionals i per caracterítiques pròpies dels col·lectius als que van dirigides, es corre el perill de caure en la precarització del sector. Per tant, com l'Azahara comenta, tots els implicats en aqueta tasca haurem de vigilar i lluitar molt per no caure en la precarització d'aquestes noves professions. Caldrà un esfoç de tots per definir la nostra figura i reivindicar drets i obligacions que facin de la nostra ocupació un servei de qualitat.

elena ha dit...

Los nuevos yacimientos de empleo están plenamente relacionados con las nuevas formas de vida generadas por el neoliberalismo, el consumo, la revolución tecnológica y el medioambiente.
Las TIC, extendidas con gran rapidez, han desplazado muchos empleos tradicionales y se constituyen como un elemento transversal aplicable prácticamente a todas las ocupaciones, incluido el sector agrario, que ha experimentado una fuerte transformación en todos sus procesos.
En alza están las actividades relacionadas con la sensibilización por el medioambiente desde el concepto de sostenibilidad y criterios de RSC a partir de la conjugación, una vez más, de tradición y nuevas tecnologías en el ámbito productivo.
Asimismo, las profesiones vinculadas al sector predominante en occidente, el terciario, se presentan por una parte como un lucrativo negocio (el turismo, por ejemplo, o la organización de congresos por su proyección internacional), en contraste con la precariedad que sufren l@s trabajador@s, y como una necesidad asistencial para cubrir las carencias derivadas del aumento de la vulnerabilidad social generada por la globalización y la subsidiariedad del sistema público.
Si bien a nivel general este recurso virtual, con buena estructuración en los aspectos formales, muestra una foto bastante amplia de las nuevas actividades vinculadas a cada sector, en el ámbito de servicios sociales en concreto queda reducida a unas pocas especializaciones y, como ya han comentado las compañeras, no hay que perder de vista la precariedad que actualmente caracteriza también la atención a las necesidades de las personas y los colectivos y, por tanto, la urgencia de asociarse y definir un marco de dignidad laboral.

Elena Lobo